Viikon vinkki: Vähintään yksi vapaapainoliike per treeni

Vapaapainoharjoittelu

Vapaapainoliikkeet kehittävät lihaksistoasi monipuolisesti. Kuva: Pexels

Moni aloittelija harjoittelee pääsääntöisesti kuntosalilaitteilla, mikä voi olla hyvä ratkaisu, jos vapaapainoliikkeet tuntuvat liian vaikeilta tai liikkeiden suorittaminen on jostain muusta syystä vaikeaa.

Vapaapainoliikkeet kannattaa kuitenkin ottaa osaksi harjoittelua heti, kun siltä tuntuu. Tarvittaessa ammattitaitoinen personal trainer auttaa sinua mielellään vapaapainoliikkeiden tekniikan omaksumisessa.

Hyvä periaate aloittelijalle on, että vähintään yksi treenin liike suoritetaan vapailla painoilla eli levytangolla tai käsipainoilla. Näin voit toimia esimerkiksi kahden kuukauden ajan, jonka jälkeen lisäät harjoituksiin toisen vapaapainoliikkeen.

Vapaapainoharjoittelun edut ovat monipuoliset: kehität tehokkaammin vartalonhallintaa ja vartalon koordinaatiota ja lisäät nopeammin voimaa. Etenkin kyykyt ja maastavedot vaativat monen ison lihasryhmän aktivoimista.

Vinkki pähkinänkuoressa: Ota yksi vapaapainoliike mukaan jokaiseen harjoitukseen! Se voi olla esimerkiksi penkkipunnerrus käsipainoilla rintalihaslaitteen sijasta.