Viikon vinkki: Roiku, roiku!

Roikkuminen kannattaa

Roikkuminen kannattaa. Kuva: Pexels

Yleensä perusasiat ovat niitä, jotka toimivat parhaiten, on sitten kyse harjoittelusta tai ruokavaliosta. Perusasiat ovat tavallaan peruskivi, jota muurataan päivästä toiseen. Sen varaan rakennamme hyvinvointiamme.

Mitä tulee kehonhuoltoon, roikkuminen on yksi näistä perusasioista. Sukulaisemme apinamaailmassa ovat ymmärtäneet sen aina. Kun seuraamme esimerkiksi simpanssien elämää tv:n luontodokumenteista, roikkumisen merkitys tulee hyvion selväksi.

Miksi ihminen on unohtanut roikkumisen, vaikka sen hyödyt ovat kiistattomat? Kärsimme hartiakivuista, alaselän jumeista ja heikosta puristusvoimasta. Näihin kaikkiin voimme saada apua säännöllisestä, mieluiten päivittäisestä roikkumisesta.

On selvää, että kaikki eivät jaksa roikkua. Onneksi liikettä voi helpottaa esimerkiksi pitämällä jalat maassa tai penkin päällä, käyttämällä apuna vastuskuminauhoja tai vaikkapa oteremmejä, jos puristusvoima ei riitä oman painon kannatteluun. Yksi hyvä tapa on roikkua smith-laitteen tangossa siten, että jalat ovat koukussa lattialla, jolloi tuemme asentoa reisien lihaksilla.

Roikkuminen vahvistaa selän ja hartioiden lihaksia ja laajentaa olkanivelen liikkuvuutta. Aineenvaihdunta ja nivelten hyvinvointi paranevat.

Roikkumista ei kannata helpottaa liikaa, sillä puristusvoiman kehittämisestä on merkittävää etua kaikessa kuntosaliharjoittelussa. Mitä parempi puristusvoima, sitä parempi voimantuotto monessa liikkeessä.

Muistetaan siis roikkua!

Vinkki pähkinänkuoressa: Roikkuminen voi parantaa nivelten ja lihaksiston hyvinvointia.