Viikon vinkki: Näin tiedät, että treenaat oikeilla painoilla

Näin treenaat oikeilla vastuksilla

Tiedätkö, millainen vastus on oikea kuntosaliharjoittelussa? Kuva: Pexels

Etenkin aloittelijan, mutta myös pidemmälle edenneen kuntosaliharjoittelijan on hyvä tietää, millaisilla vastuksilla kannattaa harjoitella. Tämä on toki riippuvainen myös tavoitteesta, mutta tämä vinkki on relevantti, on sitten tavoitteenasi voiman lisääminen tai painonhallinta.

Jos haluat muokata kehonkoostumusta ja lisätä samalla myös voimatasojasi, on tärkeä tietää, millaisilla vastuksilla harjoitteleminen on tehokkainta ja ennen kaikkea, millaisilla vastuksilla ei kannata harjoitella.

Tällöin on hyvä pitää mielessä yksinkertainen teesi: Treenaa vastuksilla, jotka pystyt hallitsemaan ja joilla voit kontrolloida liikettä riittävän hyvin. Riittävän hyvin tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että liike pysyy hallinnassa alusta loppuun, voit hieman hidastaa tempoa liikkeen alasmenovaiheessa ja pystyt suorittamaan 8-10 toistoa. On hyvä muistaa, että harjoittelussa on päästävä raskaisiin vastuksiin, mutta silloinkin tekniikan ehdoilla.

Ohje pätee kaikkiin liikkeisiin, mutta ennen kaikkea se on tärkeä muistaa vapaapainoharjoittelussa. Muista myös riittävä lämmittely ennen raskaita sarjoja!

Viikon vinkki pähkinänkuoressa: Tee raskaimmatkin sarjat painoilla, jotka pystyt hallitsemaan ja joilla pystyt tekemään kontrolloidusti 8-10 toistoa.