Viikon vinkki: Näin harjoittelet SkiErgillä

SkiErg-hiihtoergometri

Kuntokeskus Riihimäestä löydät myös SkiErgin.

Kuntokeskus Riihimäen tiloista löytyy SkiErg-hiihtoergometri, joka soveltuu erinomaisesti paitsi lämmittelyyn, myös tehokkaaseen intervaslliharjoitteluun.

SkiErg mukailee hiihtoliikettä sillä erotuksella, että jalat ovat paikallaan. Käsillä voi tehdä tasatyöntöliikettä sekä vuorohiihtoliikettä.

Jos et ole aikaisemmin treenannut SkiErgillä, kannattaa ensin opetella oikea tekniikka, jotta saat harjoittelusta mahdollisimman paljon irti. Tasatyöntöliikkessä on tärkeä käyttää koko vartaloa siten, että tasatyönnössä kumarrutaan riittävästi eteen. Älä siis tee hiihtoliikettä pelkillä käsillä, sillä ne väsyvät nopeasti. Pyri hyödyntämään ”sauvojen” koko liikerata ylhäältä alas. Älä seiso liian lähellä ergometriä, äläkä myöskään liian takana. Kantapäiden ja alustan takapäädyn välille jää tilaa.

Kuinka SkiErgillä sitten treenataan? Voit valita valikosta erilaisia valmiita harjoitusohjelmia tai esimerkiksi haluamasi ajan. Parhaiten SkiErg soveltuu harjoitteluun, jossa suoritukset ovat verrattain lyhyitä, esimerkiksi neljän minuutin mittaisia. Se soveltuu hyvin myös lyhyempään intervalliharjoitteluun, jossa teet esimerkiksi minuutin pituisia vetoja, huilaat minuutin ja toistat jälleen minuutin pituisen työosuuden.

Muista, että SkiErgillä voit treenata myös vuorohiihtoliikettä, jossa kädet liikkuvat eri tahdissa! Tämä tekniikka on useimmiten hieman tasatyöntöä hitaampi, mutta tuottaa erilaista rasitusta muun muassa keskivartalon lihaksille.

Tärkeää! SkiErgin vastuskiekko toimii samalla tavalla kuin soutulaitteessa. Sen asteikko on välillä 1-10. Kiekkoa säätämällä vaikutat hiihtotuntumaan siten, että suuremmat numerot vastaavat raskaampia olosuhteita. Kannattaa siis aloittaa esimerkiksi  numerosta 4 tai 5.

Viikon vinkki pähkinänkuoressa: Ota SkiErg käyttöön ja paranna hapenottokykyäsi esimerkiksi tehokkailla minuutin pituisilla intervallivedoilla!