Viikon vinkki: Luota ravintolisien sijasta monipuoliseen ravintoon

Vaihda lisäravinteet puhtaisiin raaka-aineisiin

Monipuolinen ruokavalio on aina lisäravinteita parempi vaihtoehto.

Vaikka et olisi laihduttaja, puhtaalla ravinnolla on oleellinen merkitys hyvinvointisi kannalta. Yksi nykyihmisen suurimmista haasteistaon liiallisen prosessoidun ruuan käyttö. Osittain tähän trendiin menee myös jatkuvasti lisääntyvä ravintolisien syönti.

Kuntosaliharjoittelijan kannalta ravintolisät ovat harvoin avain onnistuneeseen painonhallintaan, päinvastoin: ne voivat olla melkoinen rahareikä. Palautusjuomasta voi tulla tapa, joka ei missään nimessä ole välttämätön.

Treenin aikaiseen jaksamiseen voi vaikuttaa syömällä laadukkaita hiilihydraatteja. Nopeaan hiilihydraattivajeeseen sopii erinomaisesti hedelmä kuten banaani tai appelsiini. Treenin jälkeen on hyvä pyrkiä syömään lämmin ateria tunnin sisällä. Jos tämä ei ole mahdollista, palautusjuoma voi olla kovan treenin jälkeen silloin tällöin hyvä vaihtoehto. Tavallinen, monipuolinen ateria on silti aina paras tapa pitää ruokavalio kunnossa.

Proteiinia saat muun muassa kalasta, kanasta, kananmunista, lihasta, pähkinöistä ja maitorahkasta. Hyviä rasvoja saat ruokavalioosi muun muassa oliiviöljystä, siemenista, pähkinöistä ja avokadoista. Hiilihydraatteja kannattaa ottaa esimerkiksi riisistä, täysjyväviljasta, hedelmistä ja pastasta.

Muista, että lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti LISÄravinteita, joilla voi olla paikkansa silloin, jos kunnon ateriaa ei ole saatavilla.

Vinkki pähkinänkuoressa: Suosi ravintolisien sijasta monipuolista ravintoa, joka koostuu puhtaista, prosessoimattomista raaka-aineista.