Viikon vinkki: Lämmittele, lämmittele!

Älä unohda lämmittelyä

Kuva: Pexels

Yksi neuvo pätee lähes kaikkeen harjoitteluun, on kyseessä sitten aloittelija tai edistyneempi kuntoilija. Lämmittelyn merkitystä ei voi koskaan aliarvioida.

Lämmittely voidaan katsoa kehonhuolloksi, koska sen tehtävänä on valmistaa lihaksisto harjoittelun tuomaan rasitukseen ja toisaalta ehkäistä vammoja ja loukkaantumisia. On silti hyvä muistaa, että hyväkään lämmittely ei estä loukkaantumisia. Siksi myös harjoittelua on aina syytä kehittää tekniikan opettelun ja kropan kuuntelun näkökulmasta.

Voit käyttää lämmittelyssä muutamaa hyvää keinoa. Jos kuljet kuntosalille kävellen tai pyörällä, jo itse tämä matka voi toimia lämmittelynä. Salille tullessasi sinun ei enää tarvitse hypätä kuntopyörän päälle tai kävellä juoksumatolla.

Jos saavut salille autolla, lämmittely on tarpeen esimerkiksi jollakin lämmittelylaitteella, jonka käyttö luonnistuu sinulta parhaiten. Jos pidät pyöräilystä, valitse kuntopyörä. Jos soutu tuntuu kropalle parhaalta, valitse soutulaite. Moni pitää eniten rauhallisesta kävelystä, johon juoksumatto soveltuu parhaiten. Jos mikään näistä ei tunnu itsellesi parhaalta, voit hyppiä narua tai vaikkapa tehdä polvennostokävelyaskeliä paikallasi.

Kolmas tapa lämmittelyyn ei välttämättä sovellu aloittelijalle, mutta oikein tehtynä sekin toimii mainiosti. Voit hoitaa lämmittelyn esimerkiksi laitteilla siten, että ”pumppaat” lihaksia rauhallisesti kevyellä vastuksella ja valmistat lihaksistosi näin tulevaan harjoitukseen. Jos olet tekemässä jalkakyykkyä, voit tehdä lämmittelysarjoja pelkällä tangolla rauhallisesti ja kontrolloidusti. Muista, että vaikka olisit hoitanut lämmittelyn kuntopyörällä tai soutulaitteella, tarvitset silti lämmittelysarjat ennen varsinaiseen harjoitusvaiheeseen siirtymistä.

Vinkki pähkinänkuoressa: Älä jätä lämmittelyä väliin!