Viikon vinkki: Älä unohda aamiaista!

Tärkeä aamiainen

Hyvä aamiainen sisältää mm. täysjyväviljaa ja proteiinia. Kuva: Pexels

Ei ole tuulesta temmattu sanonta, että aamupala on päivän ateria! Ravitseva ja proteiinipitoinen aamupala antaa energiaa päivän aloitukseen, käynnistää aineenvaihdunnan ja pitää nälkää lounaaseen asti. Aamupala rytmittää päivää ja luo aamuun monen kaipaamaan vakiintuneen käytännön, joka on myös hyväksi toiminnalle ja antaa energiaa aivojen ja lihasten käyttöön.

Hyvän aamupalan perusteita:

  1. Aamupalalla ei tarvitse syödä vatsaa äärimmilleen täyteen. Tärkeintä on panostaa aamupalan laatuun-.
  2. Käytä esimerkiksi täysjyväviljaa, joka pitää nälkää. Perinteinen ja hyvä vaihtoehto on kaurapuuro, jota voi ryydittää muun muassa siemenillä, pähkinöillä, marjoilla ja raejuustolla. Voit sekoittaa puuron sekaan myös raa’an kananmunan.
  3. Vältä kovia rasvoja. Hyviä rasvoja aamiaiselle saat pähkinöistä, siemenistä ja esimerkiksi oliiviöljystä, jota voi sekoittaa niin ikään puuron sekaan!
  4. Juo vettä. Käynnistä päiväsi nesteyttämällä kroppaasi.
  5. Hyviä hiilihydraatteja saat täysjyväviljasta. Voit käyttää esimerkiksi kaura tai erilaisia siemenleipiä.
  6. Proteiinia saat kananmunista, täysjyväviljasta ja vaikkapa täyslihaleikkeistä.
  7. Pyri jättämään riittävästi aikaa aamupalan nauttimiseen. Vältä stressitasojen nousua heti aamusta turhalla kiirehtimisellä. 

Maistuvia aamupalahetkiä!

Viikon vinkki pähkinänkuoressa: Syö aamiainen. Se antaa energiaa päivän aloitukseen. Voit yllättyä, miten suuri ero on sillä, että nautit ravitsevan aamiaisen ennen töiden aloittamista!