Näin vältät kesäkilot – Lue vinkit terveellisempiin valintoihin

Kesäkiloilta voi välttyä!

Kesällä pitää myös herkutella, mutta ei jatkuvasti. Kuva: Pexels

Kesä on nauttimisen aikaa. Nautimme lomasa, luonnosta, matkailusta ja ennen kaikkea hyvästä ruuasta. Kesäkilojen välttäminen onnistuu parhaiten yhdistämällä terveelliset ruokailutottumukset ja säännöllisen liikunnan. Satunnainen herkuttelu ei välttämättä näy missään, kun nämä asiat ovat kunnossa!

Kokosimme vinkkejä kesäkilojen välttämiseen.

  1. Suosi grillatessa vähärasvaisia lihoja, kaloja ja kasviksia. Vältä raskaita kastikkeita ja suosi kevyitä salaatinkastikkeita tai jogurttipohjaisia vaihtoehtoja.
  2. Syö säännöllisesti. Pidä kiinni säännöllisistä ruokailuajoista ja vältä napostelua aterioiden välillä. Pidä mukana terveellisiä välipaloja, kuten hedelmiä, pähkinöitä ja vihanneksia.
  3. Juo riittävästi vettä! Kesällä on tärkeää pysyä nesteytettynä. Vältä sokeripitoisia juomia ja alkoholijuomia, jotka sisältävät paljon kaloreita.
  4. Älä unohda kasviksia. Täytä puolet lautasestasi vihanneksilla. Ne ovat vähäkalorisia ja sisältävät paljon ravintoaineita. Kesä on oivallista aikaa nauttia kotimaisista vihanneksista!
  5. Nauti herkuista, kohtuudella. Voit esimerkiksi jakaa jälkiruoan ystävän kanssa ja nauttia jäätelöä niin, että et ole aivan ähky. Joskus pienempikin määrä makeaa riittää:)
  6. Hyödynnä kesän ulkoilumahdollisuuksia. Käy aamulenkillä ja pulahda sen jälkeen mahdollisuuksien mukaan raikkaaseen veteen. Muista myös pitää voimaharjoittelu mukana! Näin olet kesän jälkeen valmiimpi palaamaan säännölliseen treenirytmiin. Hyödynnä arkiliikunta, kuten kävely tai pyöräily töihin tai kauppaan.
  7. Liiku päivittäin. Pyri liikkumaan päivittäin vähintään 30 minuuttia.
  8. Pidä päiväkirjaa. Kirjaa ylös ruokailutottumuksesi ja liikuntasuorituksesi. Tämä voi auttaa hahmottamaan paremmin omia tapoja ja tekemään tarvittavia muutoksia.