Lue: 7 syytä, miksi voimaharjoittelu kannattaa

Kuva: Pexels

1. Kehonkoostumus muuttuu urheilullisemmaksi

Juuru tämän takia monet meistä haluaisivat harjoitella kuntosalilla. Oleellisinta on ylittäåä ensimmäinen kynnys ja lähteä rohkeasti liikkeelle. Se voi olla yksi elämäsi parhaista päätöksistä. Kuntosalilla apunasi ovat alan ammattilaiset, jotka neuvovat, miten pääset parhaiten alkuun voimaharjoittelussa. Usko tai älä, voit vain voittaa! Ennen kaikkea, kun saat tuloksia salilla, itsetuntosi kohenee, elämänlaatusi paranee ja identiteettisi vahvistuu! Samalla terveellisten elämäntapojen noudattaminen helpottuu.

2. Voimaharjoittelu polttaa rasvaa

Vaikka et haluaisikaan lihaksia, painoharjoittelulla on oleellinen vaikutus rasvanpoltossa. Kun aineenvaihdunta tehostuu, kehosi polttaa aikaisempaa tehokkaammin rasvavarastoja. Kuin lihasmassa hiljalleen lisääntyy, kehosi polttaa enemmän kaloreita myös levon aikana.

3. Voimaharjoittelu saa kehosi toimimaan tehokkaammin

Voimaharjoittelun myötä kehonhallintasi paranee, ryhtisi suoristuu ja arkisetkin askareet tuntuvat kevyemmiltä. Jaksat paremmin töissä ja vapaa-ajalla ja tunnet itsesi energisemmäksi. Kaikki tavoiteltavan arvoisia asioita, eikö? Tutkimuksissa on jopa todettu aktiivisen painoharjoittelun hidastavan ikääntymisen merkkejä.

4. Voimaharjoittelu auttaa alentamaan verenpainetta ja edistää sydänterveyttä

Tutkimusten perusteella painoharjoittelu edesauttaa sydämen terveyttä ja laskee verenpainetta. Samalla on todettu, että harjoittelulla voidaan vähentää tulehduksellisia tiloja elimistössä.

5. Voimaharjoittelu parantaa unen laatua

Tutkimuksissa (lähteet tämän jutun lopussa olevassa linkissä) on niin ikään todettu, että etenkin iäkkäämmillä henkilöillä (tutkimusryhmässä miehiä) unenlaatu parani voimaharjoittelun aloittamisen seurauksena. Uni on parempilaatuista ja näin ollen vaikuttaa palautumiseen paremmin.

6. Voimaharjoittelu vaikuttaa myönteisesti hormonitasoihin

Jo pitkään on tiedetty, että raskas voimaharjoittelu nostaa hetkellisesti miesten testosteronitasoja. Naisilla voimaharjoittelun on todettu tehostavan estrogeeniaineenvaihduntaa nuorilla naisilla. Tämä puolestaan alentaa riskiä sairastua esimerkiksi rintasyöpään. Samalla tehostunut hormoniaineenvaihdunnan edesauttaa kehon rasvaprosentin pysymistä alhaisena.

7. Voimaharjoittelu ehkäisee loukkaantumisilta

Syvien ja pinnallisten lihasten vahvistamisella on merkitystä loukkaantumisten ehkäisemisessä. Esimerkiksi juoksija hyötyy voimaharjoittelusta, joka vahvistaa polvinivelen ympärillä olevia tukilihaksia. Kun lihakset vahvistuvat, juoksu ei rasita yhtä paljon niveliä ja ”iskunvaimennus” toimii tehokkaammin joka askeleella. Talven liukkailla voimaharjoittelun myötä parantunut kehonhallinta auttaa ottamaan mahdollisen kaatumisen vastaan niin, että emme loukkaa itseämme välttämättä yhtä pahasti kuin ilman lihasten vahvistamista. Arkiset askareet sujuvat turvallisemmin, kun osaamme hallita vartalomme liikkeitä.

Lähde