Kuormittaako korona-arki? Tarvitset nyt liikuntaa enemmän kuin koskaan

Liikunta helpottaa myös koronastressiä. Kuva: Pexels

Koronakevät oli monelle henkisesti erityisen raskasta aikaa, ja monella stressi omasta ja läheisten ihmisten terveydestä on voinut jäädä päälle myös kesän ja alkusyksyn aikana.

Muun muassa Väestöliiton psykologi on ottanut kantaa asiaan. Kirjoituksessaan Jaana Ojanen viittaa lähteisiin viitaten seuraavasti:

”Jos kärsit voimakkaista stressioireita, pyri unohtamaan kriisi hetkeksi. Vältä asiasta puhumista ja sen murehtimista. Huijaa mieltäsi muilla ärsykkeillä: lähde ulkoilemaan, pelaa lautapelejä, katso suosikkisarjaa, käy saunassa tai juoksulenkillä. Voimakas fyysinen rasitus sekä kuuma lämpötila vauhdittavat stressihormonin metaboliaa eli poistumista kehosta.”

Liikunta on ratkaisu monenlaisiin henkisiin ongelmiin ja stressin hallitsemiseen. Hyvä treeni laskee stressihormonitasoja. Toki on vielä mukavampaa, jos liikuntatuokiosta nauttii yhdessä ystävän kanssa.

Liike on lääke. Korona-aikana voimme helpottaa henkistä painetta paitsi keskittymällä koronauutisten sijaan muihin arkisiin askareisiin, myös huolehtimalla siitä, että arjessa on riittävästi liikuntaa ja ulkoilua.

Oleellista on löytää itselleen paras tapa liikkua. Kyse voi olla hyötyliikunnasta, tavoitteellisesta kuntoilusta tai esimerkiksi ryhmäliikuntatuokiosta.

Liikunta auttaa monin tavoin. Päiväsi rytmittyy tehokkaasti, saat lisää virtaa arkisten askareiden tekoon, voit parantaa unenlaatuasi ja ennen kaikkea pidät huolta kunnostasi. Monilla painonpudottajilla liikunta parantaa mahdollisuuksia terveellisen ruokavalion noudattamiseen.

Me Kuntokeskus Riihimäessä kannamme kortemme kekoon sinun hyvinvointisi puolesta. Meillä voit harjoitella rauhallisessa ympäristössä, käynnistää virtuaalijumpan silloin kun sinulle sopii ja jos treeni ei maistu, voit rentoutua hierontatuolin käsittelyssä. Tervetuloa testaamaan palveluitamme!